onsdag 8 augusti 2012

Art exhibition: Sisters in Art

Åh snart är det dags igen...

Utställning!













Sakta men säkert ökar pulsen så här veckorna före en utställning. Mycket som ska fixas. Inbjudningar, ramar, presentationer på svenska och översatta till engelska, och som kära syster Sara önskade; på arabiska.

Nu började striden mot Bill Gates och hans programvaror.

Jag fick den arabiska översättningen av Sisters in Art i ett Worddokument. Snabbt fixat, tänkte jag. Klippte in texten i Photoshopbilden och la upp den och texten på Facebook. 

Neeeej, protesterar syster Sara. Den är baklänges. 

Nytt försök. Spegelvänder texten i Photoshop. 

Neeej... Nu är bokstäverna spegelvända men texten åt rätt håll.

Men i Facebook går inte att ändra något. Jag misstänker att webläsare automatiskt formaterar, vänder och vrider texter. Det hela slutar med att den rätta texten klipps in som en bild, och nu kan alla njuta av den vackra arabiska texten.

Men visst är det kul att ha utställningar. Att få möjlighet att träffa folk som kommer och betraktar och kommenterar det man skapat. Att höra folks associationer och känslor för vad de ser. Oftast är det helt andra minnen och känslor än jag själv har när jag skapat mina alster. Det är då man har lyckats, när man framkallar känslor hos andra, när man lyckas beröra. Mitt bästa möte var nog med en helt okänd kvinna. Hon tog en lov i galleriet och gick sen ut. Efter en stund kom hon in igen och sa; Jag var tvungen att gå ut, det blev en så stark upplevelse!

Vill du veta mer om vår utställning kan du besöka min hemsida:
www.kerstinmelin.com

Annons finns även i DN:s På stan

Välkommen!


Inga kommentarer: