lördag 25 januari 2014

"Under skinnet" - mina litterära själar i skinn

- Har ni vackra gamla skinnband av legendariska kvinnliga författare? Jag ska ha dem till ett konstprojekt?

Ner från hyllorna i det minimala antikvariatet plockar ägaren vackra skinnband med guldprydda kanter.
- Du ska väl inte ha sönder dem, frågar hon och stryker med handen över bokryggarna.
- Absolut inte, säger jag. De ska bara få en ny inramning, med en vaktande liten skyddsängel.
- Åh så skönt suckar hon och packar varligt ner banden i min kasse.
- Det är så många som skär sönder böcker för att göra andra saker av dem.
- Det skulle jag aldrig göra, försäkrar jag. Böcker är alldeles för heliga för mig. Speciellt gamla inbundna böcker.

Hemma i vardagsrummet tittar jag på mina fynd. Jag borde faktiskt lära mig bokbinderi. Tänk att få binda in magiska historier i vackra marmorerade pärmar med skinnryggar. Och lite guldtext också.

Min första författare är Sally. 

Sally Salminen sitter nu uppflugen på sin bok om Katrina, bonddottern från Österbotten som luras att gifta sig med en fattig fiskare på Åland. Hennes hårda liv inbundet i ett svart halvfranskt band. Och där sitter nu Sally och suckar över hennes öde.

Sally är den första av mina författare i mitt litterära konstprojekt: "Under skinnet".

Nästa två författare är Karin och Sara, Karin Boye och Cora Sandel.








Inga kommentarer: