lördag 8 november 2014

Pappersbruk och sagoväsen


Idag föll tunna snöflingor medan jag körde genom Bergslagens vackra natur. Svängde in på avtagsvägen mot Frövifors och pappersbruket. Skorstenarnas rök syntes på långt håll. Men det var inte det pappersbruket jag besökte, utan de gamla vackra låga byggnaderna som låg i skuggan av de nya. Här fanns en historia. Inte enbart en pappersbrukshistoria utan även en järnbrukshistoria. Hallar med pappersmaskiner.

Kontrasten mellan de tysta stora maskinerna som stannat och jättebyggnaderna i betong där produktionen ständigt pågår. Fantastiskt att det gamla fick vara kvar och inte revs. Här finns nu Frövifors Pappersbruksmuseum. Och mitt bland gamla maskiner finns en fin liten utställning av japanska pappersförpackningar. Underbart fina små kartoner och skapelser i origami. Lång ifrån dagens mjölkförpackningar.

Men jag måste vidare, får komma tillbaka när det blir sommar och prova museets handpappersverkstad.

Vidare till veckans sista museibesök.

Takfönstret i vindsvåningen. Utanför föll snön.
Arboga museum, Örströmska huset, ett underbart litet hus i Arboga där det känns som om tiden stått still sedan 1840-talet. Så fint och välskött litet även om de fått återskapa den gamla miljön. Kändes som om min farmors mormors dagböcker från 1850 kom till liv här. På andra våningen en fantastisk utställning av sagoväsen som fick mig att vilja berätta sagor och teckna små små älvor. Men mina pennor och skissböcker var kvar på Gotland.
På vinden flyttades man tillbaka till ännu en favoritbok, Tant Brun och de andra tanterna. Det här museet vill jag besöka i juletid!

SÅ var min museivecka till ända och nu återstod bara E18 hem till Spånga.

Nästa vecka börjar jag på Kalmar slott!