söndag 16 oktober 2016

Varför är de svarta?

- Vad vill du uttrycka med att göra svarta skulpturer?
En svår fråga ställd av en besökare på galleriet. Jag kände att jag nog svamlade lite om uttryck för kontemplation och stillhet, för att samtidigt hinna tänka ut ett bra svar.

Men jag kunde inte komma på ett bra svar då och inte heller efter att ha funderat under tidiga morgontimmar. Jag gör ju även små själar i ljusare färger. Svart passar helt enkelt för att uttrycka den känsla av stillhet jag söker. Men kanske ändå. Det finns något mer sorgesamt i de svarta.
Den svarta på gungan, gungar inte av glädje som en ljus  gestalt hade gjort. 

Det är det här som är så roligt med att ha utställning! Att få möta människor som reflekterar över det jag skapar hemma på kammaren. 

Välkommen hit, om du har vägarna förbi!
Utställningen pågår fram till 20 oktober på Galleri Riddaren, Köpmanbrinken 8 i Gamla stan. Öppet söndag 12-16, må-to 12-18.

Inga kommentarer: