tisdag 18 januari 2011

"Passera spärren gående"

Saknar ni skylten? I tunnelbanespärren. Det gör jag,
I flera år har jag roats av den lilla dekalen när jag passerat spärren på väg ut från pendeltågsperrongen. Men nu är den borta. Nya spärrar är monterade och tydligen får man passera hursomhelst numera.
Hur passerar man en spärr på annat sätt än gående. Varje dag när jag varit på hemväg från jobbet, trött och sliten efter ett dagsverke, har den lilla skylten fått mig att bli glad. I fantasin har jag försökt hitta på nya sätt att ta sig förbi spärren, men bara i fantasin.  
Vad händer om man springer, kryper, krälar. John Cleese skulle säkert kunna passera med sina ”Funny Walks”. Bilderna passerar revy i min hjärna och jag funderar på vad SL egentligen menat. Var skylten för att skydda mig eller spärren? Det kunde ju inte ha att göra med att man inte ska ”planka” eftersom jag är på väg ut från stationen. Hade det varit i London hade det varit en tänkbar förklaring, där stämplar man när man går ut.
Vad var det för händelse som fick SL att investera i dekaler till alla spärrar på Stockholms läns alla T-bane- och pendeltågsstationer? En gång såg jag faktiskt en kille som cyklade enhjuling genom spärren. Men då fanns redan dekalen där. Så det måste varit något annat.
Nu hoppas jag bara att SL hittar på någon ny rolig skylt som förgyller mina vardagar i lokaltrafiken. Tills vidare får jag glädja mig åt mina flyresor och den informativa skylten: ”Fasten seatbelts while seated”  
Tur att man vet, så att man inte försöker sätta på sig bältet innan man sätter sig.

1 kommentar:

Kerstins dagsnoteringar sa...

Det verkar vara så att de små fotocellerna som fanns i spärrarna inte hann reagera om man sprang. Och man kunde då göra sig illa.

Men om de skrivit det hade inte jag haft lika kul:)