fredag 30 december 2011

Facebooks årskrönika

Idag är det årets näst sista dag. Så passande att installera Facebook timeline, tyckte jag. Mycket ont har sagts om Facebook, och framför allt har vi blivit skrämda för att det ska komma en "timeline".  Det lät som någon domedagsfunktionalitet där allt ska redovisas för alla, hemska bilder man skäms för ska schavottera för alla ovänner, som äntligen ska kunna säga ”vad var det vi sa” och bilderna ska aldrig mer gå att radera.

Jag har väntat och väntat på domedagen men den kom ju aldrig.
Idag började jag leta aktivt.
Haha, där var den ju, men jag måste själv aktivera den och blev nu lite skrämd i alla fall. Facebook ger mig en vecka att ta bort allt som jag inte vill visa innan de publicerar den.
Jag börjar titta på funktionerna.  Nu ska allt jag publicerat sorteras av Facebook. Jag ser att servern går varm i bearbetningen av alla mina tusentals foton och logginlägg sedan 10 december 2006, den dag då jag första gången loggade in på Facebook.
Och så vips! Här har jag mitt liv på FB. Helt  otroligt, min årskrönika för fem år! Jag som funderat över hur jag skulle kunna klippa och klistra mina mest intressanta noteringar till någon slags sammanfattning. Det är ju här jag skrivit tankar, händelser, fått små och stora utbrott,  beklagat och hyllat, beskrivit skönhet o fulhet i ord och bilder.
Tänk ändå, Facebook har spart varenda ord jag skrivit. Vilken tur att jag inte behövt betala per ord eller pixel  för alla mina foton.
Ojdå, här står att jag gifte mig 2007, och det visste jag inte. Nu rullar alla mina år fram. Så kul!
Nu behöver jag ju inte skriva någon årskrönika. Jag kan till och med använda Facebook som referensbibilotek när jag glömmer vad jag gjort.

Gott nytt år!
(Min timeline kommer jag att publicera på nyårsdagen)

Inga kommentarer: