onsdag 23 oktober 2013

En dag i arbetslösheten



Visst låter det grått.

Det är en väldigt grå dag idag. Arbetsförmedlingen ligger i ett väldigt grått  hus.
Där satt vi och väntade på att klockan skulle bli tio, jag och femton andra arbetssökande. Män och kvinnor med ordet ”uppgivenhet” klistrat mellan rynkorna i pannan. Jag fick lust att ställa mig och hoppa upp och ned och skrika och flaxa med armarna för att det skulle komma in lite luft och rörelse i det förstenade rummet.

Så öppnades dörren och vi ställde oss väluppfostrat i kö. Jag hade min kallelse i handen. När det blev min tur, visade det sig att min handläggare var dubbelbokad och eftersom den andra arbetssökande hade med sig tolk, fick hon förtur.
Och vad skulle jag egentligen hit att göra? Jag behöver inte hjälp med att kartlägga min kompetens eller skriva CV eller lära mig hur man loggar in på Arbetsförmedlingens hemsida. Säkert behövde kvinnan med tolken tiden bättre.

Ändå hade jag förberett mig väl.
Ett halvkilo betyg och intyg från skolor, anställningar, kurser. Allihop i original, sorterade i datumordning från första sommarjobbet som barnflicka till betyget från 33 års arbetsliv i Swedbank. Men frågan är vad alla dessa original betyder? Är man 55 år och utan högskoleexamen sorteras man bort i första sorteringen. I alla fall när man söker jobb hos större företag som har webbaserade ansökningstjänster. Jag får aldrig visa hur kreativ och erfaren jag är.

Jag är skeptiskt till att det är Arbetsförmedlingen som kommer hitta mitt jobb. Fick ett mail från dem häromdagen med ett IT-jobb de tyckte jag skulle söka. Det kändes ungefär som när icke IT-kunniga ber mig hjälpa dem med sin krånglande PC; Du jobbar ju med "data". 

Nu fick jag en ny tid hos min handläggare. Då hoppas jag att jag har fått ett jobb så jag slipper besöka detta tröstlösa ställe igen.
Jag går ut i regnet. På hemvägen passerar jag en liten flicka i glada färger som försöker snurra sin röda skolväska i stora cirklar. Det ser fantastiskt ut.  Jag känner mig botad och går hem till min lilla atelje och sorterar mina färgglada målningar.

Imorgon dyker nog mitt drömjobb upp!






1 kommentar:

siri sa...

Hej Kerstin!

Vad sägs om att ses:-)
Lite peppdax tror jag behövs!
kram

Siri