torsdag 12 december 2013

Lucka 12 - Att göra en "elljusstake"

I den stora byggmarknadens elavdelning letar jag febrilt bland hyllorna. Till slut frågar jag en kille som jobbar där.
- Du, var har ni propphållare? Såna där man har i proppskåp.
- Du menar inte proppar? Säkringar?
- Nej jag menar såna man sätter propparna i, brukar vara i porslin, säger jag.
-  Här uppe, säger han och ser skeptiskt på mig. Jag ser hur han undrar om det verkligen är det jag ska ha.  
Självklart har de gömt dem på en höjd som inte en medellång, medelålders kvinna kan se. Propparna däremot, i alla kulörer ligger längre ner. 
- Du menar alltså såna som man kan ha högst 25 Ampere i, säger han för att testa mig. Vet hon verkligen något om det här, tror jag att han tänker.
- Nja , skrattar jag, jag ska ha stearinljus i dem. 
- Aha, säger en lättad expedit och har just fått sina fördomar besannade. Han ska bara veta att jag började min elektriska bana redan vid sju år när jag kopplade in elektrisk belysning i mitt dockskåp.

Men nu har jag alltså hittat en annan användning för de fina gamla porslinshållarna från vårt utbytta gamla proppskåp. Men de räckte bara till några ljusstakar så nu är jag på jakt efter flera.
Nyfiken på hur de ser ut?
Kom till Galleri Hagströms julmarknad 14 - 19 december!

Lucka 12 och "kopplingen" till Stora Karlsö då?

Som jag tidigare berättade hade vi ju inget vatten under veckan i oktober. Var och varannan dag besökte jag, utrustad med pumpinstruktioner, källaren och den elektriska pumpen för att se om jag kunde få liv i den. I källargångarna passerar man då den gigantiska elcentralen som styr hela fyrbelysningen. Jag hade ingen aning om hur mycket säkringar det krävs för att få en fyr att lysa. 
När jag nu letar propphållare kom jag att tänka på denna guldgruva av gamla proppar. Nu hoppas jag ju att fyren aldrig ska slockna, men om.... så skulle jag vilja göra ljusstakar från Stora Karlsö!





Inga kommentarer: