fredag 6 december 2013

Lucköppning på Stora Karlsö

Tänk att jag glömde det!

Jag hade ju tänkt att göra en adventskalender av fyren på Stora Karlsö.

Och nu är vi redan framme vid den 6 december och då känns det ju lite sent att börja.
Att vänta till nästa jul är dömt att misslyckas. Då har jag definitivt glömt alltsammans!

Så nu blir det några luckor här och där med roliga minnen från vår fantastiska vecka i oktober och kanske någon från tidigare år.

Trots avsaknaden av vatten på en ö, hade vi en jättekul vecka. Kanske var det bland annat därför den blev så speciell. Lite äventyrlig. Vi jämförde oss med Femböckerna, ständigt nya utmaningar och äventyr.

Lucka 6 - öppning av dassluckan
Här finns det fantastiska utedasset. Kanske har inte många varit där, eftersom det normalt finns fina
vattenklosetter i fyren. Men vi hade ju inget vatten och då blev det besök på dasset istället. Det är ett av de finaste utedassen jag besökt och jag är ganska van vid torrdass. 

Utsikten är slående och ventilationen kan man inte klaga på. Gällde att hålla fast i pappret så det inte seglade ut bland alla sjöfåglar som busflygde i den starka nordanvinden.
Lite läskigt var det dock att besöka dasset på kvällen. Ingen belysning annat än fyrskenets svepande över stupen. Och där gick man i mörkert ett par meter ifrån stupet.

Sen hade vi ju lite andra kul minnen av dasset, men de problemen lämnar vi till förvaltaren att ta hand om när vintern släppt sitt grepp om ön.

Inga kommentarer: