onsdag 27 augusti 2014

Blanketterna som inte följt med i utvecklingen

Ikväll är en blankettkväll.  Inte det roligaste man kan ägna sig åt men ibland måste man. Det är inte ofta numera eftersom det mesta finns som webbformulär. Men några institutioner hänger kvar i det gamla papperssamhället.

Som vanligt får jag inte plats med min adress på den lilla raden märkt med adress. Min långa adress Solhemsbackarna, fortsätter in i rutan för postnummer och postadress och det blir lite kluddigt. 
Ännu värre blir det med epostadressen som får fortsätta ut i marginalen. Jobbar man på en myndighet med långt namn kan man inte göra något åt den långa adressen.Den här blanketten blir inte särskilt snygg. Jag som faktiskt kan skriva snyggt men inte med så pytesmå bokstäver som den är designad för.
Nu kommer min spaning.

Blanketten är förstås utformad för att fyllas i  maskinellt, med en skrivmaskin. Det var så man gjorde innan blanketterna flyttade in i datorerna.

Men vem har en skrivmaskin idag? Jag tror bara att ingen tänkt på designa om blanketterna för att passa ifyllande med en vanlig penna.

Inga kommentarer: