måndag 11 augusti 2014

OH, vem var det som broderade mina servetter?





Igår var vi på bakluckeloppis.

Bord efter bord med plastleksaker, udda temuggar och videofilmer. Inte riktigt vad jag fastnade för och till på köpet blev jag biten av två getingar.

Men så i sista raden står en dam i sextioårsåldern  och mitt på hennes bord ligger en trave damastservetter. 

- Vad tar du för dem, frågade jag och förväntade mig samma ockerpriser som vi sett på loppis i Finland. 
- 50 kronor, sa damen.
- För allihop utbrast jag. Det var ju en hel hög. 
- Ja, sa hon lite generat som om priset kanske var lite i högsta laget.
- Ja tar dem sa jag, betalade och stoppade ner dem i min kasse.

Idag har jag tvättat inte mindre än 20 linneservetter. Strök dem medan de var blöta och beundrade sedan min trave linne som glänste i solen

Oh, vilka vackra linneservetter med monogram. Det var just OH de var märkta med. Jag tänker på den unga kvinna som säkert broderat en massa OH på servetter, handdukar och lakan inför sin förestående bosättning. Vilket arbete! 

Tänk om vi idag skulle beställt detta av en sömmerska. Broderad damast. 
Ett litet räkneexempel bara för monogrammet (Jag vet inte vad en sömmerska har i lön men jag drar till med 300):  1 timmes broderande per servett  x 20 servetter x  300SEK = 6000 SEK

Jag köpte dem för 50 SEK.

Vackra pappersservetter kostar ca 50 SEK för 20 stycken.

Dags att börja använda allt vackert gammalt hantverk som gjorts i stugorna! 

Inga kommentarer: