torsdag 3 februari 2011

Havsörnen som kom på tebesök

Fjärde dagen på Stora Karlsö
Åter en dag med soligt väder och 12 sekundmeter. Idag ska vi fortsätta vandringen där vi slutade igår, vid Stiudden.
Efter en promenad tvärs över ön hittar vi de små rösena som markerar var vi kan hitta en nerfart till stranden, inte alltid så lätt att se och framförallt inte när det är isigt. Efter lite kanande nerför landar vi mitt framför ett dött får, eller resterna av det. Förmodligen har det ramlat ner här.
Vi vänder blickarna mot den fantastiska stenstranden istället. Fina slipade runda stenar ger en känsla av grekiska stränder med sitt kalkstensljus och blåa vatten. Nyfiken som jag är på att fotografera lite isiga stenar går jag söderut och passerar stenudden. I motvinden försöker jag ropa på de andra och de förstår att det är något jag hittat, som är bättre än ett dött får.
Runt udden har jag fått syn på ett magnifikt isfall eller i alla fall istappar i mängd ner från klinten. Kameran går varm. Det är svårt att slita sig. Solen gassar och här på den läiga stranden med det blå havet, känns det som våren kommit.  Vi går norrut och så småningom övergår de små runda trevliga stenarna till klapperstenar och till sist är det stenblock vi tar oss över. Och nu är vi på skuggsidan där solen inte smält bort nattens frosthalka. Vi klättrar, ålar oss och halkar på de trilobitstinna stenblocken.
Genomsvettiga tar vi en paus i lä bakom ett stenblock och tänker tillbaka på vår fina stenstrand i solen. Här i skuggan tar vi fram våra termosar. Precis när vi hällt upp teet och tar första klunken sätter vi nästan i halsen. Kraftiga vingslag några meter ovanför våra huvuden visar sig vara en havsörn som gjort en loop ner från berget och nu seglar ut mot Lilla Karlsö. Och för en gång skull hade jag lagt kameran ifrån mig och står där med enbart min temugg i handen.
Nu åker broddarna på. Sista sträckan med stenblock kantas av isbanor. Så äntligen är vi på stranden mot Norderhamn och lättgånget. Dags att gå hem till fyren och fira Jussi Björlings hundraårsdag och sitta i lanterninen och titta på solnedgången.
Stora Karlsö 2 februari 2011
Kerstin Melin

Inga kommentarer: