fredag 4 februari 2011

Sillgrisslorna är här

Sjätte dagen på Stora Karlsö
När jag vaknar blåser det syväst 15 m/s och snöar. Det hörs att vinden vridit lite mer på syd eftersom det viner även runt sovrumsknuten. Hemma snöar det från himlen. Här kommer snön någonstans från Småland, på tvären som en jättesnökanon. Snön rinner nedför rutorna och det är ganska skönt att vända sig i sängen och sova en stund till. Idag blir det nog en innedag i alla fall. Men icke. Klockan tolv spricker himlen upp igen och allt blir klarblått och soligt men blåsigt. Vågorna med vita gäss nedanför fyrberget har nu övat sig i flera dagar och har nu samordnat sig till rejäla vågdalar och toppar som bryter i riktigt skum.
Igår såg vi de första flockarna Sillgrisslor flyga runt fyrberget. De ligger i vattnet och glänser som pärlor eller så flyger de. I motvinden får de jobba rejält för att ta sig framåt. I medvind svischar de bara förbi i världens fart. De ser ut att ha jättekul i vinden.
Utanför fyren är det svårt att stå rakt. Kan bara tänka mig hur det är när det blåser 25 m/s. Idag gör vi ett nytt försök att ta oss runt fyren nere vid strandkanten. Inte helt enkelt. Klättrande och kravlande tar vi oss meter för meter. Slipprigt och halt. Så äntligen når vi stranden och får se hyllorna som till vår stora förvåning redan är upptagna av grisslor. Säkert inte så många som i vår men de verkar i alla fall sitta och vila sig där mellan flygturerna. Ann-Louise ser till och med en tappad skarpsill mellan stenarna. Så härliga de ser ut när de flyger över huvudet på oss lite bredbenta och vingliga innan de landar ute i havet.
Vi följer stranden i det härliga motljuset och njuter av vågorna som bryter mot klippor och stränder i soldiset. Så går vi hemåt för en sen lunch och lite bridge för fyra av oss.
Undrar om det blir sämre väder imorgon? Jag ligger efter med planerna på att återuppta mitt akvarellmålande. Och det krävs dagsljus (och självdisciplin) för det. Skjuter kanske upp det till jag kommer hem. Då har jag lite foton att inspireras av. Just nu ligger 913 foton i mappen ”Stora Karlsö”  och det är efter att jag tagit bort alla dåliga och dubbletter.
Stora Karlsö 4 februari 2011



Inga kommentarer: