måndag 13 juni 2016

Matchen mellan bakterierna och immunförsvaret

Livet som bröstopererad har sina gråare dagar också, dock inte svarta.

Det tog ett par dagar innan jag vågade ställa mig framför spegeln. Fel! Jag var helt enkelt upptagen med smärtlindring och sömn. Hur jag såg ut tänkte jag inte alls på. Jag visste inte ens om det fanns ett bandage, vilket det inte heller gjorde. 

Men när jag till slut stod där och tittade, ramlade ordet "stympad" ner över mig. Jag vet inte vad jag i diskussionerna med kirurgen hade förväntat mig. Jag hade ju sett en massa bilder av färdigrekonstruerade bröst, mer eller mindre lyckade. Det här var något annat. Den här rekonstruktionen som det så fint heter, var ju bara i sin början. Samtidigt var jag otroligt imponerad över vilket litet snyggt ärr det faktiskt var, trots att hela bröstinnehållet är väck.  De måste ha krängt ut innehållet genom det lilla hålet.

Men nu var alltihop svullet och rött som en solmogen tomat.  Även om det såg helt läkt ut på utsidan pågick en kamp på insidan. Bakterierna i protesen versus immunförsvaret. I första halvleken ledde bakterierna med att skjuta sänkan i höjden till 164. Immunförsvaret fick ta hjälp från antibiotikapiller, men trots det fortsatte bakterierna sitt anfall. Nu blev det inläggning på St Göran, för att bekämpa de onda makterna. St Göran är ju känd för att slåss med drakar. Intravenös antibiotika pumpades nu in och se då började sänkan sjunka till sist. Men den illröda färgen bestod och bröstet var nu nästan lika stort som före operationen, fast nu fyllt med sårvätska. Till slut kunde vi i alla fall återgå till piller och mina sönderstuckna vener fick vila.

Så nu väntar jag på att andra halvlek ska ta slut och immunförsvaret ska avgå med seger. Men inget är säkert. Kan hända måste det bli utvisning av protesen för att vi ska vinna matchen. Antibiotika har ingen effekt på vävnad som inte är kroppens egen. 

Men hur som helst är cancern borta och det är ju fantastiskt! Resten är ju bara kosmetiskt. Så att barn i den allmänna bastun inte ska bli vettskrämda när det ser den stympade tanten. Några operationer ytterligare och så kanske en liten snygg tatuering.