fredag 3 juni 2016

Att känna sig tillfreds

Jag lovade att återkomma med mitt knyta-skorna-index. Jag har hunnit öva mig i nästan två veckor på vad som känns viktigast. Men det blir ändå bara en ögonblicksbild av min vardag just nu. Därför gjorde en liten tur genom min mammas demensverklighet också, det jag upplever som närstående. 

Jag har säkert glömt något viktigt, men det kan man fylla på senare. 

Så blev jag förälskad i uttrycket "tillfreds". Det omfattar så mycket. Det andas "balans" men måste kompletteras med lite energi.
Just nu är det 15 punkter att sätta poäng på. 

Att vakna utsövd
Att vakna på morgonen och inte ha ont någonstans 
Att kunna kliva ur sängen
Att kunna stå, gå och röra på hela kroppen.
Att kunna klä mig själv och knyta skorna
Att vara hungrig och få äta mig mätt.
Att få känna och njuta av smaken av mat och dryck
Att kunna se och förstå det jag ser
Att känna igen de personer som betyder något för mig.
Att kunna höra och lyssna, och förstå innebörden av det jag hör
Att kunna känna dofter
Att ha känsel i hela kroppen
Att känna mig tillfreds med tillvaron 
Att bli engagerad och uppfylld av saker som intresserar mig
Att kunna skratta


Efter en natt på akuten utan sömn tror jag ändå jag kommer upp i ett ganska högt index. 

Så ska det vara. På det hela taget mår jag väldigt bra!


Inga kommentarer: